Saturday, November 22, 2014

xisqueta


In 2012 kocht ik in Barcelona wol van een Catalaanse coöperatieve, die als doel heeft het oude schapenras Xisqueta in stand te houden, en de herders een voldoende inkomen te bezorgen. Je kan er op deze site (in het Engels) meer over lezen.
In 2012 I bought some yarn in Barcelona from a Catalan sheperd's cooperative organisation. You can read more about this initiative on this site.

Ik haalde het garen vorige week uit mijn voorraadkast. Het is geverfd met netels, wat een mooi bruingroengrijs geeft. Ik breide er een simpele muts mee voor een collega die weggaat. Hij is zelf nogal in het boerenleven geïnteresseerd, en heeft onlangs twee schapen 'aangeworven', voor wat misschien ooit een landelijke bed&breakfast wordt. Het garen is redelijk ruw, hopelijk vindt hij dat niet erg. Ik vond het aangenaam om mee te breien, maar ik hou dan ook van 'echte' wol. 
Na het overhandigen ben ik er gerust op. Ik heb hem een halve dag aan zijn bureau zien zitten met de muts op, koptelefoon erover... ik had er een foto van moeten nemen! Ik probeer voor iedereen die hier weggaat een persoonlijk cadeautje te maken, speciaal aangepast voor die persoon. Blij dat dat gelukt is. Veel succes bij de nieuwe job Wannes!
I pulled this yarn from my stash and knit a hat with this yarn for a collegue who is interested in nature, wildlife, farming…. I am sure he will like the idea of this cooperative in the Catalan mountains.  The yarn is rather coarse, so I am hoping he won’t mind that. I like to knit with it, but I do like ‘natural’ wool.
FO: he loves it. He just got 2 sheep on his farm/B&B in the making, and was very interested in the story behind the yarn. I saw him at the office today, wearing the hat sitting at his computer with his headphones over the hat. I should have taken a picture…

1 comment:

Martine said...

Leuke muts, en fijn dat ze zo geapprecieerd wordt!