Monday, June 09, 2014

Op-Art socks - Herrmann

Ik ben nog altijd met het Op-Art sokkenboek bezig. Dit patroon heet Herrmann. Dit is de foto uit het boek. De naam verwijst naar Hermann von Helmholtz.  Hij beschreef dat een vierkant met horizontale lijnen langer zal lijken dan een vierkant met verticale lijnen. Als je zowel horizontale als verticale lijnen in een vierkant trekt, dan zal je zowel de echte als de imaginaire lijnen waarnemen, en dat geeft een gevoel van beweging.
I am still working on the Op-Art sock book. This pattern is named Herrmann, after the German physician and physicist Herrmann von Helmholtz. This is the picture of the socks in the book. The Helmholtz illusion shows that a square filled with horizontal lines appears taller then a square filled with vertical lines. When a square is filled with both vertical and horizontal lines, it creates a sense of movement.


Ik breide deze sokken met een tweedy paars en een zilvergrijs garen. Beide garens waren overschotjes uit de wolkast, ik vermoed LanaGrossa en Regia. Alhoewel er niet echt een groot contrast is tussen de kleuren vind ik dat je nog steeds die illusie van beweging waarneemt.
I choose a tweedy purple yarn and a silver grey (leftovers from my stash, I think LanaGrossa and Regia). Even though my colors don't contrast that much, you still get that sense of movement.

Omdat ze redelijk hoog op het been komen, en ik bang was dat ze bovenaan te strak zouden zitten, begon ik de sokken met een 3mm naald. Het patroon begint met een vlechtje, en een tweekleurige boord. Dat soort boord  rolt gemakkelijk op, daarom is er nog een randje omgehaakt. Na 8 rijen in patroon schakelde ik over op een 2.75 mm naald.
Because these socks come up high on the leg, and because I was afraid that they would be too tight, I started with a 3mm needle. The pattern starts with a braid and two-color cuff, something that rolls easily, so they were finished off with a crochet edging. I switched to a 2.75mm after 8 rows into the pattern.

De aandachtige kijker heeft misschien al gezien dat ik het laatste vierkant niet volledig gebreid heb. Veel van de patronen van Stephanie Vanderlinden zijn voor mij te lang in de voet. Ik probeerde dit op te lossen door de voet met een 2.25 mm te breien, maar kleiner kon ik niet gaan, dan worden het sokken die op zichzelf recht kunnen staan.. Uiteindelijk heb ik de laatste 7 rijen van het patroon niet gebreid, en de teen dan ook nog wat korter dan in het patroon beschreven. Al bij al vind ik ze toch erg geslaagd, maar ik heb ze nog niet veel gedragen, want het zijn extra warme wintersokken!
The observant blogreader may have noticed that I did not finished the last square. Most of Stephanie Vanderlinden socks come out too long in the foot for me. I switched to a 2.25 mm for the foot, hoping for a more compressed row gauge. I could not go down another size, the socks would be too tight. All in all, I am happy with how they came out, but I have not worn them much. These are extra warm winter socks!


1 comment:

nobutterfly said...

Ik vind ze heel mooi in deze kleuren. Het valt eigenlijk niet meteen op dat je het laatste vierkant niet volledig hebt gebreid.