Saturday, February 19, 2011

onderweg - on the road


Ik reis graag. Het breekt de monotonie van het gewone leven. Op reis kan je nog verwonderd zijn over alledaagse dingen, omdat ze net voor jou niet alledaags zijn. Ik kan me voorstellen dat reizigers die een uur moeten wachten in Paddington station alleen maar een vuil gebouw zien, met veel duiven die in- en uitvliegen, en waar het heel koud is...
I like to travel. It breaks the monotony of everyday life. While travelling, you can be amazed by simple things, because for you they are new. The commuter in Paddington station probably just is cold and unhappy because his train is running late...

...ik heb warme herinneringen aan thuis met kleine kinderen, en boekjes voorlezen.
... I have warm memories of reading books aloud for my children when they were little.

De pendelaar ziet misschien alleen dat het regent en grijs is, ik weet niet waar eerst foto's nemen. Schitterende vergezichten, haventjes, de trein rijdt vlak langs de zee... Ik moet wel nog oefenen op 'foto's uit een rijdende trein nemen'!

The commuter just sees that it's raining and the world is grey and gloomy. I am in awe of the landscapes and the views from the window of the train. I still have to practise 'taking pictures from the train' though.

Als je 7 uur op de trein zit kan je best een breiwerkje meenemen. Zoals de bekende breigoeroe Elizabeth Zimmerman al schreef, het beste reisproject is een kanten omslagdoek op rondbreinaalden.
When you face 7 hours of traintravel, you should bring a knitting project. And as Elizabeth Zimmerman wrote, the best travel project is a lace shawl on circulars.

Of nog beter? 2 projecten op 1 lange rondbreinaald!
Or even better, 2 projects on 1 long ciruclar needle!

Rechts : de Stonington shawl, een vierkante omslagdoek die ik brei in Wollmeise lace garen.
On the right : the Stonington shawl, a square shawl, knit in Wollmeise lace yarn.

Deze vierkante omslagdoek is in verschillende varianten terug te vinden. Ik doe de versie uit 'best of knitter's : shawls and scarves'. Als je op de Amazon link klikt kan je door het boek bladeren, en de constructie van de sjaal bekijken. Je begint met 2 steken, en start met een vierkant diagonaal te breien.
You can find this design in several different books. I am doing the version from the book 'best of knitter's : shawls and scarves'. When you click the Amazon link you can browse through the book and look at this shawl's unique construction. It starts with knitting a square on the diagonal.

Links op de rondbreinaald : dit wordt een reuze kol, of 'infinity scarf'. Eerst brei je een lange lap in ribbelsteek, en daarna begin je met een patroontje. Voor inspiratie heb ik dit oude Burda patronenblad uit mijn (nu netjes opgeborgen) tijdschriften-klassement gehaald.
On the left on my circular needle : an infinity scarf in the making. First you knit a long stretch in garter stitch, then you add some patterning. For inspiration I pulled out an old Burda magazine, chock full of stitch patterns.

Ik kan een zigzag patroontje breien...
I could knit something zigzaggy...

...of iets met blaadjes?
...or something leafy?

Ik vind alle blaadjes mooi, maar '191' kwam het best uit qua stekenaantal. Kiezen is delen, zullen we maar zeggen.
I like all the leafy designs, but in the end '191' won...(it was the easiest to fit into the stitch count I already had on my needles...)

1 comment:

Mirjam said...

Wat een geweldig idee die Infinityscarf! Nooit aan gedacht dat je het op zoveel manieren kan dragen!